kontur z cukru, sztućce

Raz, dwa, trzy, od cukru tyjesz Ty!

Jesteś na diecie i nie chudniesz? Badania pokazują, że ludzie, którzy doświadczają dużych spadków poziomu cukru we krwi, kilka godzin po jedzeniu, w końcu odczuwają głód i spożywają dużo więcej kalorii w ciągu dnia niż inni.

Badanie przeprowadzone przez PREDICT, największy trwający program badań żywieniowych na świecie, który analizuje reakcje na żywność w rzeczywistych warunkach, zostało opublikowane w Nature Metabolism. Zespół badawczy odkrył, dlaczego niektórzy ludzie mają problemy z odchudzaniem, nawet będąc na diecie kontrolowanej kalorycznie. W badaniu określają znaczenie zrozumienia osobistego metabolizmu, jeśli chodzi o dietę i zdrowie.

Jak badano pacjentów?

Zespół badawczy zebrał szczegółowe dane dotyczące odpowiedzi na poziom glukozy we krwi i innych wskaźników zdrowia od 1070 osób. Pacjenci byli badani po zjedzeniu standardowego śniadania i dowolnie wybranego posiłku w ciągu dwóch tygodni. Standardowe śniadania opierały się na babeczkach zawierających taką samą ilość kalorii. Różniły się jednak składem pod względem węglowodanów, białka, tłuszczu i błonnika. Uczestnicy mieli wykonywany pomiar glukozy na czczo, aby sprawdzić, jak dobrze ich organizm radzi sobie z gospodarką tego cukru.

Badani mieli stale monitorowany poziom glukozy, aktywności i sen. Za pomocą aplikacji na telefon rejestrowali również poziom głodu i czujności, a także to, co i kiedy dokładnie jedli  w ciągu dnia.

Poziom cukru – inne spojrzenie

Poprzednie badania dotyczące poziomu cukru we krwi po jedzeniu koncentrowały się na tym, w jaki sposób wzrasta i spada poziom glukozy w ciągu pierwszych dwóch godzin po posiłku. Nazywano go szczytem cukru we krwi. Jednak po przeanalizowaniu danych zespół PREDICT zauważył, że niektóre osoby doświadczyły znacznych „spadków cukru” w ciągu 2-4 godzin po tym początkowym szczycie. Ich poziom cukru gwałtownie spadał poniżej linii podstawowej, by po chwili się podnieść.

Przy dużych spadkach poziom głodu  wzrastał o 9%, a badani czekali średnio około pół godziny krócej przed następnym posiłkiem niż ci z niewielkim spadkiem, mimo że jedli dokładnie te same posiłki.

Poziom cukru przyczyną tycia?

Ci pierwsi zjadali również 75 kcal więcej w ciągu 3-4 godzin po śniadaniu i około 312 kcal więcej w ciągu całego dnia niż osoby z niskim spadkiem glukozy. Taki schemat może potencjalnie przekształcić się w 9 kilogramów przyrostu masy ciała w ciągu roku.

Porównanie tego, co dzieje się, gdy uczestnicy jedzą te same posiłki testowe, ujawniło duże różnice w odpowiedziach na poziom cukru we krwi między ludźmi. Naukowcy nie stwierdzili korelacji między wiekiem, masą ciała lub BMI, a dużym lub małym spadkiem cukru. Okazało się jednak, że mężczyźni mieli średnio nieco większe spadki niż kobiety.

Istniała również pewna zmienność w wielkości spadków. Każda osoba w odpowiedzi na spożywanie tych samych posiłków w różne dni miała różne “spadki”. Sugeruje ona, że poziom spadku zależy od indywidualnych różnic w metabolizmie. Zależy też od codziennych skutków wyborów posiłków i poziomów aktywności.

Wybór żywności, która współgra z twoją wyjątkową biologią, może pomóc na dłużej uzyskać uczucie sytości i ostatecznie mniej jeść.

Jak sobie radzić?

Już od dawna wiemy, że odchudzanie lub przybieranie na wadze nie jest zero-jedynkowe, a powinno być szyte na miarę. Zanim zaczniesz stosować konkretne diety lub produkty, musisz poznać swoje ciało, swoje dzienne spożycie i zapotrzebowanie. Najbezpieczniej jest udać się do dietetyka, by wraz z nim odpowiednio zbilansować dietę.

Nie zapominaj też, że efekty nie przyjdą od razu, ale konsekwentne działanie na pewno pomoże je osiągnąć. Warto też sprawdzać, czy wprowadzone zmiany zbliżają nas do upragnionego celu i czy są to zmiany dobre. Jak? Oczywiście badając się.

Wykonaj podstawowe badania (wiele z takich pakietów znajdziesz na stronach laboratoriów komercyjnych) na początku swojej drogi, a później nie wcześniej niż po 3 miesiącach. Organizm zdąży się już dostosować do wprowadzonych zmian, a Ty będziesz w stanie zauważyć różnicę w wynikach.

Jeśli chcesz poznać więcej porad dotyczących badań laboratoryjnych, dowiedzieć się, jakie badania wykonać, jak się przygotować lub jak odczytywać wynik, zapraszam Cię do zakupu mojego e-booka.

Obraz congerdesign z Pixabay

Możesz być również zainteresowany tymi tematami:

podpis badań

Co wpływa na wyniki badań?

Czekasz na wyniki badań laboratoryjnych, próbujesz zrozumieć, co oznaczają. Przebieg badań, procedury, wszystkie medyczne terminy i liczby mogą nie być jasne. Istnieje tysiące testów laboratoryjnych,

Czytaj więcej »