cukier

Cukier przeszkadza w rozwoju dzieci

Cukier praktycznie krzyczy z półek w naszych sklepach, zwłaszcza w produktach przeznaczonych dla dzieci. Są one największą grupą konsumentów cukru, mimo że dieta wysokocukrowa wiąże się ze skutkami zdrowotnymi, takimi jak otyłość i choroby serca, a nawet upośledzeniem funkcji pamięci.

Jednak rzadko zdajemy sobie sprawę z tego, jak duże ma znaczenie wysokie spożycie cukru w dzieciństwie. Wpływa on na rozwój mózgu, a konkretnie na obszar, o którym wiadomo, że ma krytyczne znaczenie dla uczenia się i zapamiętywania, zwany hipokampem.

W czym przeszkadza cukier?

Nowe badanie prowadzone na gryzoniach przez pracownika wydziału University of Georgia, we współpracy z grupą badawczą University of Southern California, wykazało że codzienne spożywanie napojów słodzonych cukrem w okresie dojrzewania upośledza wydajność w realizacji zadań związanych z uczeniem się i pamięcią w dorosłym życiu. Grupa wykazała ponadto, że zmiany w mikrobiomie jelitowym mogą być kluczem do upośledzenia pamięci wywołanego cukrem.

Cukier we wczesnym etapie życia zwiększał ilość bakterii Parabacteroides. Im było ich więcej, tym gorzej zwierzęta sobie radziły. Chcąc sprawdzić tę korelację, wprowadzono wspomniane bakterie do jelit zwierząt, które nie spożywały cukru. Okazało się, że wystarczyły one do osłabienia pamięci w taki sam sposób jak cukier, ale również wpłynęły negatywnie na inne funkcje pamięci.

Jaki ma wpływ?

Zgodnie z wytycznymi żywieniowymi zaleca się ograniczenie ilości dodawanych cukrów do mniej niż 10% kalorii dziennie. Amerykanie w wieku od 9 do 18 lat przekraczają to zalecenie, a większość kalorii pochodzi z napojów słodzonych cukrem. Biorąc pod uwagę rolę, jaką hipokamp odgrywa w różnych funkcjach poznawczych oraz fakt, że obszar ten w późnym okresie dojrzewania nadal się rozwija, naukowcy starali się lepiej zrozumieć jego podatność na dietę wysokocukrową za pośrednictwem mikroflory jelitowej.

Młodym szczurom podawano normalną karmę i 11% roztwór cukru, który jest porównywalny z dostępnymi w handlu napojami słodzonymi cukrem. Następnie naukowcy polecili zwierzętom wykonanie zadania pamięciowego zależnego od hipokampu. Zaprojektowano je do pomiaru epizodycznej pamięci kontekstowej lub przypomnienia sobie kontekstu, w którym wcześniej widziały znajomy obiekt.

Okazało się, że szczury, które spożywały cukier we wczesnym okresie życia, miały upośledzoną zdolność rozróżniania, czy przedmiot jest nowy w określonym kontekście. Te, którym nie podano cukru, były w stanie wykonać je poprawnie.

Drugie zadanie mierzyło podstawową pamięć rozpoznawczą, niezależną od hipokampu, która obejmuje zdolność zwierząt do rozpoznawania czegoś, co wcześniej widziały. W tym zadaniu cukier nie miał wpływu na ten rodzaj pamięci zwierząt. Dodatkowe analizy wykazały, że wysokie spożycie cukru doprowadziło do podwyższenia poziomu Parabacteroides w mikrobiomie jelitowym.

Cukier czy bakterie?

Aby lepiej zidentyfikować mechanizm, za pomocą którego bakterie wpływają na pamięć i uczenie się, naukowcy eksperymentalnie zwiększyli poziom Parabacteroides w mikrobiomie szczurów, które nigdy nie spożywały cukru. Zwierzęta te wykazywały upośledzenie zarówno w zadaniach pamięciowych zależnych od hipokampu, jak i tych od niego niezależnych.

Potrzebne są dalsze badania, aby lepiej zidentyfikować określone ścieżki, za pomocą których działa sygnalizacja jelitowo-mózgowa. Jest to kolejny dowód na to, że organizm ludzki nie składa się z kilku odrębnych obszarów czy narządów. Przeciwnie, to skomplikowany mechanizm, gdzie każdy, najdrobniejszy nasz wybór, może mieć wpływ na funkcjonowanie całego ustroju. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza że hipokamp to obszar mózgu, który może zmieniać swoja wielkość. Parę lat temu dowiedziono, że taksówkarze w Londynie charakteryzują się znacznie powiększonym hipokampem w stosunku do pozostałej części populacji. Co więcej, obszar ten okazał się większy w czasie pracy, w zawodzie taksówkarza, niż przed jej podjęciem. To dowodzi, że nasz mózg nie został ukształtowany raz na zawsze, ale podlega wielu procesom. To od nas i naszych wyborów zależy, czy mu pomożemy w dalszym rozwoju, czy jednak będziemy przeszkadzać.

A jaki jest Twój wybór?

Źródło:

Gut microbial taxa elevated by dietary sugar disrupt memory function

Acquiring “the Knowledge” of London’s Layout Drives Structural Brain Changes

Obraz Дарья Яковлева z Pixabay

Możesz być również zainteresowany tymi tematami:

podpis badań

Co wpływa na wyniki badań?

Czekasz na wyniki badań laboratoryjnych, próbujesz zrozumieć, co oznaczają. Przebieg badań, procedury, wszystkie medyczne terminy i liczby mogą nie być jasne. Istnieje tysiące testów laboratoryjnych,

Czytaj więcej »